W dniach 23-26 września 2025 r. w Gdańsku odbędzie się 16. edycja międzynarodowych targów techniki kolejowej TRAKO – jednego z najważniejszych europejskich spotkań branży. Ponad czterdzieści czeskich podmiotów zaprezentuje wtedy premiery i kluczowe innowacje – od nowej generacji pociągów bateryjnych i technologii składów autonomicznych po implementacje ETCS, najnowsze typy foteli czy pojazdy o prędkościach powyżej 200 km/h.
Wspólna ekspozycja czeskiego przemysłu pod marką ACRI i Ministerstwa Przemysłu i Handlu RCz będzie zlokalizowana w hali B, stoisko B07. Oprócz tego na TRAKO pojawią się także indywidualne ekspozycje poszczególnych firm z Czech.
– TRAKO to dla nas wydarzenie strategiczne, ponieważ Polska należy do najważniejszych rynków dla czeskiego przemysłu kolejowego, który plasuje się w europejskiej czołówce. Nasi producenci mają w Polsce wieloletnie referencje – od pojazdów i komponentów po technologie cyfrowe i zaplecze badawcze – mówi Marie Vopálenská, dyrektor generalna ACRI.
Czeski przemysł kolejowy tworzy około 2% PKB Republiki Czeskiej, a w 2024 r. osiągnął obroty na poziomie 133 mld CZK (23 mld PLN), z czego 50% stanowił eksport.
Eksponaty czeskiego przemysłu na TRAKO – także z „polskim śladem”
AŽD (A29) – czołowy dostawca systemów sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego. W Gdańsku zaprezentuje swoje portfolio od klasycznych aplikacji po implementację ETCS L1/L2. Do głównych eksponatów należą: urządzenie zabezpieczające LEA-2 (dla eurobalis przełączalnych), zamek szczękowy VZ200, system zdalnego sterowania LCS, nadbudowa GTN z funkcją automatycznego nastawiania przebiegów oraz nowy semafor opracowany specjalnie dla zarządcy infrastruktury PKP PLK. Firma pokaże również systemy diagnostyczne i wyniki testów własnego pociągu autonomicznego na linii Kopidlno – Dolní Bousov, które wskazują możliwości bezobsługowej eksploatacji regionalnej.
Bonatrans (A46) – europejski lider w produkcji zestawów kołowych. Na TRAKO pokaże naprężeniowo zoptymalizowane koło BONA830EM do wagonów towarowych o nacisku osi 25 t i zwiększonej trwałości dzięki stali BONASTAR®ER7 oraz powłoce BONACOAT®C3. Dla transportu pasażerskiego przedstawi gumowo amortyzowane koło GHH®V60 z aluminiową tarczą, wykorzystywane m.in. w tramwajach w niemieckim Duisburgu i Düsseldorfie.
BORCAD (stoisko wspólne ACRI, B07) – fotele VISIO w barwach Kolei Mazowieckich (dostawy nawet dla 130 jednostek Stadler FLIRT) oraz dla jednostek PESA tego samego przewoźnika. Firma zaprezentuje również premierowy model FLEXIO UNIVERSAL przeznaczony do składów regionalnych i dalekobieżnych. Zostanie on po raz pierwszy zastosowany w produkcji seryjnej jednostek PESA dla RegioJet (linia R9 Brno–Praga). Na terenie zewnętrznym fotele VISIO zostaną zainstalowane także w jednostce bateryjnej BEMU RegioPanter producenta Škoda Group dla Kraju Morawsko-Śląskiego. Częścią ekspozycji będzie również prezentacja foteli BORCAD w ramach projektu ComfortJet (konsorcjum Siemens – Škoda Group).
CZ LOKO (A15) – lider i prywatny czeski producent lokomotyw, specjalizujący się w pojazdach uniwersalnych, dwusystemowych i manewrowych. Na targach pokaże trzy kluczowe modele: EffiShunter 300 – kompaktową i niezawodną lokomotywę manewrową odpowiednią dla stacji i bocznic; EffiShunter 1000 – uniwersalną lokomotywę sprawdzającą się także w lekkiej służbie liniowej; oraz DualShunter 2000 – hybrydową lokomotywę łączącą napęd spalinowy i elektryczny, oferującą elastyczność i ekologiczny charakter eksploatacji.
OLTIS Group (A34) – czołowy czeski dostawca oprogramowania dla transportu kolejowego. W Gdańsku zaprezentuje systemy do zarządzania przewozami towarowymi i pasażerskimi, intermodalu i łączenia z europejskimi zarządcami infrastruktury poprzez TAF/TAP TSI. Aplikacje te są opracowane zgodnie z dyrektywą NIS2 i oferują rozwiązania również dla partnerów polskich.
Pars Komponenty (E85) – producent systemów drzwiowych i okiennych do pojazdów kolejowych. Na targach pokaże produkty dostarczane do projektu Impuls3 spółki NEWAG (Koleje Śląskie). Nowością są okna stałe z przepuszczalnością sygnału 5G (DART+) dla Irish Rail, zapewniające lepsze mobilne połączenie dla pasażerów, a także okna do składów
push-pull ČD oraz komponenty do tramwajów M31 w Göteborgu i pociągów Civity Nordic w Szwecji.
Passengera (stoisko wspólne ACRI, B07) – specjalista w zakresie technologii cyfrowych dla pasażerów i operatorów kolejowych. Na TRAKO zaprezentuje nową generację wielofunkcyjnych urządzeń G8 z platformą kontenerową do
edge computingu, umożliwiającą niezawodne i szybkie przetwarzanie danych bezpośrednio w pociągu, już wykorzystywaną przez PKP Intercity w składach dalekobieżnych. Ponadto pokaże niezależną sprzętowo platformę PIS do systemów informacji pasażerskiej oraz rozwiązania dla łączności premium i infotainmentu, podnoszące komfort podróży.
Škoda Group (A43, TB04, TZ30, TZ42) – największy czeski producent pojazdów szynowych. Na TRAKO przywiezie najnowszą generację jednostek bateryjnych BEMU RegioPanter dla ČD i Kraju Morawsko-Śląskiego, umożliwiających bezemisyjną eksploatację na liniach bez elektryfikacji. Ponadto pokaże tramwaj praski Škoda ForCity Plus 52 T, własną implementację europejskiego systemu ETCS oraz system antykolizyjny dla tramwajów, który jest nowym projektem również na rynek polski. Firma zaprezentuje także nowy moduł sypialny do piętrowych pociągów nocnych w Finlandii (trasa Helsinki – Rovaniemi). Na torach wystawowych odbędzie się polska premiera składu dalekobieżnego pociągu dużych prędkości ComfortJet ČD, produkowanego przez Škoda Group w konsorcjum z firmą Siemens.
VÚKV (stoisko wspólne ACRI, B07) – instytut badawczo-rozwojowy specjalizujący się w projektowaniu i badaniach pojazdów szynowych. Jego działalność obejmuje obliczenia, projekty konstrukcyjne oraz akredytowane testy zgodne z normami TSI/EN/UIC. Na TRAKO VÚKV skoncentruje się na prezentacji możliwości współpracy z polskimi producentami i przewoźnikami w zakresie rozwoju i testowania nowych pojazdów.
Wikov Group (E39) – tradycyjny czeski producent przekładni do pojazdów szynowych. W Gdańsku zaprezentuje m.in. przekładnie GGT440/481 przeznaczone do polskiej lokomotywy elektrycznej Griffin oraz typ AWDC6XXH do niskopodłogowych tramwajów. Produkty Wikovu są już stosowane w transporcie miejskim w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie, co potwierdza ich istotną pozycję na rynku polskim.
Kolejne nowości prezentowane na TRAKO w Gdańsku:- DAKO-CZ (C02) – komponenty hamulcowe i innowacje w wyposażeniu wózków wagonów pasażerskich, m.in. dla nowej serii tramwajów praskich Škoda ForCity Plus 52T.
- MSV Elektronika (A31) – nowa generacja opraw LED BKS25 oraz nowoczesne systemy sterowania.
- T-CZ (B07) – zaawansowana wideonalityka do monitorowania eksploatacji, systemy diagnostyki predykcyjnej i nowa radiostacja VS87 w standardzie 19".
- ZKL Bearings CZ (E53) – pełen asortyment łożysk do zastosowań kolejowych – od wózków wagonów pasażerskich i towarowych po silniki trakcyjne.
- ReDat Recording (B07) – systemy do rejestracji i analizy głosu oraz obrazu dla centrów dyspozytorskich.
- Retex (B07) – materiały izolacyjne i ogniochronne z recyklatów.
- SKD Trade (B07) – komponenty do tramwajów i lokomotyw, współpraca z AŽD przy części mobilnej ETCS.
- TTC Controls – systemy sterowania i zabezpieczenia.
- VZÚ Plzeň (B07) – badania urządzeń elektrycznych, wytrzymałości i powłok powierzchniowych.
– W Gdańsku pokażemy, że czeskie firmy potrafią odnieść sukces w wymagającej międzynarodowej konkurencji i że ich produkty stanowią integralną część europejskiej kolei – podsumowuje Marie Vopálenská.